Świat dookoła nas

Nasze zajęcia poświęcone są najciekawszym zagadnieniom przyrody.

Poruszamy tematy, które ciekawią i bezpośrednio dotyczą przedszkolaków czy uczniów. Wprowadzamy ich w fascynujący świat zwierząt, roślin, grzybów i mikroorganizmów, tłumaczymy “jak działa” wszechświat i człowiek. Uczymy zarówno „jak” oraz „z czego” zbudowany jest otaczający nas świat oraz dlaczego powinniśmy go szanować. Po prostu – zarażamy miłością do przyrody i nauki.


CYKL III

ŚWIAT DOOKOŁA NAS

Badanie gleby
mały świat pod naszymi stopami

Gleba nie jest martwa. Jest pełna życia! Zajęcia zapoznające dzieci z glebą i organizmami glebowymi. Przyglądamy się ściółce leśnej, glebie oraz próchnicy i martwemu drewnu. Poznajemy i doświadczalnie porównujemy rodzaje gleby: torf, glinę, piasek, jak również porastającą je roślinność. Sprawdzimy wybrane parametry gleby, takie jak: właściwości absorpcyjne, przepuszczalność, strukturę. Spróbujemy odnaleźć organizmy glebowe prowadząc obserwacje mikroskopowe.


 

Kiedy zwierzęta i rośliny przygotowują się do zimy? Jesienią!
poznajmy zwierzęce sposoby na zimno

Zbliżająca się zima to dla zwierząt i roślin ciężki okres – rodzaj wielkiego życiowego egzaminu. Żeby przetrwać zimę, nie wystarczą: dobre schronienie i zdrowie. Trzeba odpowiednio wcześnie rozpocząć solidne przygotowania. Rośliny, zrzucają liście i gromadzą w korzeniach zapasy. Część zwierząt migruje uciekając przed głodem i chłodem, inne zapadają w sen zimowy. Są też takie organizmy, którym nadchodząca zima nie straszna. Pozostają aktywne, chociaż drastycznie zmieniają dietę lub tryb życia. Warto poznać bliżej sposoby przygotowań roślin i zwierząt do zimowej pory roku.


 

Zimowa stołówka
dokarmiamy ptaki

Każdy z nas dokarmia lub dokarmiał ptaki w przeszłości. Już najmłodsze dzieci wiedzą, że zimą należy dokarmiać ptaki. Zajęcia mają na celu uzmysłowienie wszystkim, którzy chcą pomagać ptakom, jak robić to prawidłowo. Poznajemy gatunki, które zimą chętnie stołują się w karmnikach. Uczymy się je rozpoznawać - zabawa specjalnymi maskotkami-ptaszkami. Dzieci dowiadują się jak dokarmiać ptaki, żeby im pomóc, a nie zaszkodzić! A jak ptaki radzą sobie bez pomocy człowieka? Co jedzą w naturze i po czym poznać co jada dany gatunek, nawet jeśli go nie znamy? Podczas zajęć zastanowimy się czy powinniśmy wspierać ptaki w tym trudnym dla nich okresie i dlaczego ptaki są tak ważne. Z przygotowanych wcześniej produktów przyszykujemy ucztę dla ptaków. W starszych grupach wspólnie przygotowujemy karmnik do zawieszenia na terenie przedszkola lub szkoły.


 

Góra śmieci. Co z nią zrobić?
zredukuj, odzyskaj, użyj ponownie

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z pojęciami: „segregacja śmieci” i „recykling”. Dzieci nauczą się zasad samodzielnej segregacji odpadów na organiczne, papier, plastik, metal i szkło, aby po zajęciach wiedzieć i rozumieć jak ważne jest prawidłowe postępowanie z odpadami. Poprzez zabawę cofniemy się w czasie, kiedy nie było jednorazowych opakowań, a wszystko było odzyskiwane lub powtórnie używane. Na koniec postaramy się porównać, które czasy: dawne czy teraźniejsze, były lepsze dla naszej planety.


 

Zielona energia
edukacja energooszczędna

Koła młyńskie, wiatraki, kolektory solarne, panele fotowoltaiczne to urządzenia pozwalające ujarzmić potęgę wiatru, słońca i wody. Ich funkcjonowanie umożliwia pozyskiwanie odnawialnej energii ze źródeł naturalnych. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się ile rodzajów energii istnieje? Czy łatwo jest np. przekształcić energię niesioną przez strumień wody w inne formy energii? Dzięki doświadczeniom dzieci poznają główne źródła „zielonej energii”.


 

Naśladowanie przyrody
wzorce zaczerpnięte ze świata zwierząt i roślin

Na pewno każdy ma kurtkę albo buty zapinane na „rzepy”. Ten prosty i bardzo funkcjonalny patent to najlepszy i najpopularniejszy przykład wynalazku, który powstał podczas podpatrywania i analizowania natury. Uważa się, że dziś wykorzystujemy niespełna 10 procent rozwiązań podpatrzonych w przyrodzie – reszty nie jesteśmy w stanie jeszcze „rozgryźć”. Podczas zajęć dowiemy się czym zaciekawiły nas ptaki? A co takiego potrafią ssaki? W jaki sposób owady i pająki inspirują projektantów i architektów? Podczas zajęć dzieci poznają najnowsze technologie zainspirowane strukturami przyrodniczymi.


 

Polska jest pięknym krajem
podróż palcem po mapie

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z pojęciem przyjaciela i entuzjasty przyrody oraz zwrócenie ich uwagi na wyjątkowe skarby fauny i flory występujące w naszym kraju. Dzieci poznają gatunki roślin i zwierząt, które mogą spotkać podczas wycieczek, spacerów lub podczas wakacji nad morzem i w górach. Po zajęciach dzieci zyskują wiedzę na temat bogactwa przyrodniczego występującego w Polsce, potrafią wskazać, nazwać i docenić różne gatunki.


 

Znamy siebie, więc poznajmy innych
jak pięknie się różnić!

Ktoś „inny”, to przede wszystkim ktoś wyjątkowy. Podczas zajęć dzieci dowiadują się, iż pomimo różnic fizycznych - wszyscy jesteśmy do siebie bardzo podobni. Dlatego wraz z dziećmi „przemierzymy” świat poznając różnorodne zwyczaje, sposoby witania się i warunki życia. Zobaczymy jak wyglądają i jak żyją dzieci w innych częściach świata. Jak się ubierają? Co jedzą? Czym się bawią? Czy chodzą do przedszkola i szkoły? Poznamy różne ciekawostki antropologiczne, aby znaleźć odpowiedź na te i wiele innych pytań.


 

Świat, którego już nie ma
małe co nieco o historii życia na Ziemi

Nie jest łatwo wyobrazić sobie jakie żywe organizmy istniały na planecie kilka milionów lat temu. Dlatego wspólnie spróbujemy odtworzyć tamten świat. Przyporządkowując wizerunki zwierząt do okresów geologicznych dowiemy się, jak w geologii odmierzany jest czas oraz czym jest i jak znaleźć skamieniałość. Spróbujemy odczytać z niej potrzebne informacje. Będziemy badać ślady po organizmach, które zamieszkiwały naszą planetę miliony lat temu. Bawiąc się wspólnie zrekonstruujemy prehistoryczny świat i przebieg najważniejszych wydarzeń w dziejach Ziemi. Na koniec zajęć, aby lepiej zapamiętać nowe informacje, wykonamy własną „współczesną skamieniałość”.


 

Co mówią kamienie?
świat skał i minerałów

Dzieci dowiedzą się czym jest cykl skalny, dzięki któremu powstają skały. Poznają kilka najważniejszych skał, a także tworzące je minerały. Szczególny nacisk położony będzie na okazy, które występują lokalnie. Podczas zajęć dzieci oglądają, dotykają skał i minerałów oraz przedmiotów codziennego użytku, do produkcji których użyto kamieni naturalnych. Na koniec wykonamy samodzielnie kawałek skały osadowej.


 

Gdzie się zaczyna, a gdzie kończy kosmos?
Wszechświat

Tym razem wyruszamy daleko poza nasz wzrok: w Kosmos! A dokładniej – spojrzymy na naszą planetę z góry. Porównamy w jakiej odległości od Słońca znajduje się Ziemia w porównaniu z pozostałymi planetami Układu Słonecznego i co z tego dla nas wynika. Poznamy gwiazdozbiory i historie z nimi związane. Obejrzymy księżyc. Poznamy budowę i zasady działania przyrządów astronomicznych (lunety, lornetki, teleskopu), a na koniec użyjemy aplikacji do poznawania gwiazdozbiorów na tabletach i komputerach, aby zachęcić dzieci do dalszych obserwacji astronomicznych.


 

Porozmawiajmy o pogodzie
pogoda i jej składniki

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z definicją „pogody” oraz jej wpływu na przyrodę, świat zwierząt, roślin i ludzi. Dzieci poznają różnice między pojęciami „pogoda” i „klimat”, dowiadują się jakie czynniki wpływają na zmianę pogody i jak te zmiany pogody wpływają na zmianę klimatu. W prostych doświadczeniach zrozumieją czym jest temperatura, wiatr, ciśnienie atmosferyczne, zachmurzenie i opady. Podczas zajęć są wykorzystywane przyrządy meteorologiczne i plansze z rodzajami chmur, a prowadzone podczas zajęć eksperymenty pomogą utrwalić wiedzę o złożoności zjawisk atmosferycznych.


 

Podróż do wnętrza Ziemi
poznajemy geologiczne sekrety naszej planety

Choć do środka Ziemi wcale nie jest dalej niż z Warszawy do Nowego Jorku, żadnemu człowiekowi nigdy nie udało nam się tam zajrzeć. Chęć poznania, co kryje Ziemia w swoim wnętrzu, towarzyszy nam od dawien dawna. Spoglądając pod stopy zadajemy sobie pytanie: jakie sekrety skrywa nasza planeta, bo głębokie kopalnie czy wiercenia geologiczne pozwalają jedynie uchylić rąbka tajemnicy. Podczas zajęć poznamy dzieje i budowę planety Ziemi, obejrzymy różne skały i minerały oraz skamieniałości. Wykonując doświadczenia dzieci poznają procesy geologiczne, które ukształtowały naszą planetę. Znajdą odpowiedzi na pytania: dlaczego wybuchają wulkany i dlaczego trzęsie się ziemia? Co powoduje wypiętrzanie się łańcuchów górskich?


 

Dlaczego chorujemy?
bakterie i wirusy

Poznamy tajemnicze, niedostrzegalne ludzkim okiem zarazki, które są odpowiedzialne za wiele chorób i nauczymy się je odróżniać. Oglądając preparaty pod mikroskopem, zastanowimy się jak najlepiej walczyć z zarazkami. Na własne oczy przekonamy się ile mikroorganizmów zostaje na nieumytych rękach. Eksperymentalnie zbadamy jak powinniśmy kichać, aby nie zarażać innych. Dowiemy się także po co nam w przeziębieniu lekarz oraz czy powinniśmy się bać wizyty u niego.


 

Drzewo życia - ewolucja gatunku
dobór naturalny, mechanizmy ewolucyjne, adaptacje i ... żywe skamieniałości

Od najprostszych do najbardziej złożonych form życia. Poprzez proste przykłady praktyczne wyjaśnimy narodziny pierwszych form życia, koncepcję ewolucji i czynniki nadające jej kierunek. Zarówno królestwo zwierząt, jak i królestwo roślin przedstawia bogactwo niesamowitych cech, które pomagają tym organizmom przetrwać w złożonym i niebezpiecznym świecie. Podczas zajęć poznajemy fascynujące adaptacje i zwierzęta zwanymi „żywymi skamieniałościami”.