Ja i moje ciało

Nasze zajęcia poświęcone są najciekawszym zagadnieniom przyrody.

Poruszamy tematy, które ciekawią i bezpośrednio dotyczą przedszkolaków czy uczniów. Wprowadzamy ich w fascynujący świat zwierząt, roślin, grzybów i mikroorganizmów, tłumaczymy “jak działa” wszechświat i człowiek. Uczymy zarówno „jak” oraz „z czego” zbudowany jest otaczający nas świat oraz dlaczego powinniśmy go szanować. Po prostu – zarażamy miłością do przyrody i nauki.


CYKL IV

JA I MOJE CIAŁO

Początek dziejów ludzkości
rodowód człowieka

Jak powstał Homo sapiens, czyli człowiek rozumny? Jak przebiegał proces naszej ewolucji? Jakie czynniki mały wpływ na przetrwanie jednego, a wyginięcie innego gatunku? Jak zmienialiśmy się przez miliony lat, aby w końcu stać się tym, kim jesteśmy dzisiaj? Podczas zajęć będziemy się kierować wskazówkami pozostawionymi przez prehistoryczne homininy. Wspólnie rozszyfrujemy różnice pomiędzy gatunkiem Homo sapiens, a jego wymarłymi krewnymi. A na koniec przyglądając się naszym odbiciom w lusterkach będziemy się zastanawiać czy natura zakończyła swoją ciężką pracę?


 

Jak poznajemy świat: zmysły
poznajemy system sensoryczny

Zmysły pozwalają nam cieszyć się jedzeniem, dźwiękami muzyki, pięknem słonecznego dnia - krótko mówiąc, naszym życiem! Z pomocą licznych eksperymentów odkryjemy, w jaki sposób działają zmysły. Zbadamy rozkład kubków smakowych odpowiedzialnych za różne smaki na języku, poznamy zależność między długością fali dźwiękowej, a wysokością dźwięku. Samodzielnie zbudujemy prosty instrument. Przy pomocy dotyku odgadniemy, co znajduje się wewnątrz „tajemniczej skrzyni”. Na chwilę staniemy się też ekspertami od zapachów. Przekonamy się, że nasze zmysły czasami można oszukać.


 

Jak działa nasze ciało: mózg
poznajemy układ nerwowy

Auuu!!! O, właśnie dotknąłeś gorącego kaloryfera! Ale skąd wiedziałeś, że twój palec dotknął gorącego? To nerwy w twoim palcu wysłały wiadomość za pośrednictwem twojego systemu nerwowego do mózgu – oto jak. Mózg z kolei wysłał automatyczną wiadomość do palca: „zdejmij palec z kaloryfera - szybko!” Nasz system nerwowy to autostrada informacyjna, która kontroluje wszystko, co robimy: chodzenie, mówienie, myślenie, czucie, oddychanie i wiele innych! Zajęcia pozwolą zrozumieć dzieciom, w jaki sposób działa system nerwowy.

 


 

Jak działa nasze ciało: skóra
poznajemy największy narząd ciała

Skóra jest ,,żywym ubraniem”, które nosimy codziennie, nie zastanawiając się zazwyczaj nad jej budową i funkcją. Skóry nie możemy porównywać do materiału, jest ona czymś więcej niż tylko ubranie, które daje nam ciepło czy gustowny wygląd. Można porównać ją do mostu, który łączy brzegi. W przypadku skóry jest to połączenie świata zewnętrznego z wnętrzem naszego ciała. Podczas zajęć przyjrzymy się budowie skóry oraz jej funkcji. Wykonamy szereg doświadczeń, podczas których przekonamy się o występowaniu w skórze różnych receptorów: dotyku, temperatury, wibracji.

 


 

Jak działa nasze ciało: kości
poznajemy układ szkieletowy

Setki kości są jak trójwymiarowe puzzle połączone ze sobą na różne sposoby tworząc rusztowanie naszego organizmu, zwane szkieletem. To skomplikowany układ pełniący wiele funkcji: od utrzymania pozycji ciała, do ochrony narządów wewnętrznych. Z ilu kości składa się ciało dorosłego człowieka, a z ilu ciało dziecka? Czy żyrafa i człowiek mają tyle samo kręgów szyjnych? Czym jest zdjęcie rentgenowskie? Jak wyglądają zwierzęta od środka? W trakcie zajęć przyjrzymy się budowie poszczególnych elementów ludzkiego szkieletu oraz ich funkcjom. Na koniec dzieci samodzielnie wykonają model układu kostnego.

 


 

Jaka działa nasze ciało: mięśnie
poznajemy narząd ruchu

Cechą wszystkich organizmów jest zdolność poruszania się. W ciele człowieka za prawidłową motorykę i utrzymanie prawidłowiej postawy ciała odpowiada narząd ruchu. Składa się on z kości i mięśni. Podczas zajęć dzieci zbadają, w jaki sposób powstaje ruch w ciele człowieka. Sprawdzą, jakie układy muszą ze sobą współpracować, aby człowiek mógł poruszać rękami, nogami... Określą, z jakich mięśni zbudowane są poszczególne partie naszego ciała. Sprawdzą, jakie ich rodzaje odpowiadają za zginanie i prostowanie. Poznają także metody badania układu ruchu.

 


 

Jak działa nasze ciało: oddech
poznajemy układ oddechowy

Wdech i wydech – wykonujemy je codziennie, przez cały czas. Ten mimowolny proces odbywa się automatycznie i zazwyczaj nieświadomie. Nie przestajemy przecież oddychać śpiąc czy jedząc. Oddychanie jest nam niezbędne do życia, a na czym właściwe polega? Podczas zajęć dzieci dowiedzą się czym są drogi oddechowe i płuca? Czy pęcherzyki płucne mają kształt kulisty? Jaka jest powierzchnia oddechowa płuc? Doświadczalnie sprawdzą w jaki sposób powietrze wpływa do płuc i je opuszcza? Jak zmienia się częstość oddechów przy różnych czynnościach?

 


 

Jak nasze ciało walczy z chorobą?
poznajemy układ odpornościowy

Układ odpornościowy jest jednym z „najinteligentniejszych” układów ludzkiego organizmu. Można go porównać do znakomicie działającej armii, której żołnierzami są białe krwinki – limfocyty. Ich ojczyzną jest ludzkie ciało, za które są w stanie bez wahania oddać życie, a każdy obcy organizm uznają za wroga. Dzieci podczas zajęć będą mogły dowiedzieć się, w jaki sposób zarazki dostają się do wnętrza naszego ciała? Jak układ odpornościowy sobie z nimi radzi? Podczas zajęć przekonamy się również czy nasi naturalni obrońcy czasem się mylą?

 


 

Jak działa nasze ciało: serce
poznajemy układ krwionośny

Żadna pompa zbudowana przez człowieka nie jest tak niezawodna, jak serce ludzkie. Może ono bić bez przerwy sto i więcej lat. Może także zmienić tempo pracy na krótki czas, jeśli zajdzie taka konieczność. Gdy jesteśmy zdenerwowani lub np. biegniemy, nasze serce zaczyna pracować intensywniej. Natomiast gdy nic się nie dzieje – uspakaja się. Podczas zajęć będzie można zajrzeć w głąb serca! Dzieci dowiedzą się, w jaki sposób można zbadać jego pracę? I jak serce reaguje na wysiłek? Poznamy rolę poszczególnych składników krwi i funkcje jakie spełniają.

 


 

Czy musimy jeść?
poznajemy układ pokarmowy

Czy wiesz dlaczego trawienie jest podobne do prania, a Twój układ pokarmowy działa wbrew grawitacji? Dlaczego uwielbiamy chrupiące i kruche jedzenie? Jak wyglądają kubki smakowe pod mikroskopem? Bez względu na to, jak smaczną potrawą się spożywa, jedzenie zawsze rozpoczyna swoją wędrówkę od jednego końca przewodu pokarmowego, by po jakimś czasie zakończyć ją na drugim. Budowa układu pokarmowego człowieka stanowi mechanizm, którego działanie warto poznać.

 


 

Jak działa nasze ciało: nerki
poznajemy układ wydalniczy

Można śmiało powiedzieć, że układ wydalniczy to filtr naszego organizmu. Kluczowym narządem układu moczowego są nerki. Każdy zdrowy człowiek posiada dwie nerki, mające kształt dużych ziaren fasoli. Te narządy pełnią w organizmie człowieka bardzo ważne funkcje. Podczas zajęć dzieci poznają rolę nerek, pęcherza moczowego oraz moczu. Na modelu przeanalizujemy mechanizm działania nerek. Napełnimy „pęcherz”, aby sprawdzić jego pojemność i wytrzymałość. Pod mikroskopem obejrzymy jeden z miliona małych „filtrów” tworzących nasze nerki.

 


 

Zajęcia o liniach papilarnych
każdy z nas jest jedyny, niepowtarzalny i wyjątkowy

Dzieci będą miały możliwość poznać pojęcie „linii papilarnych” i dowiedzieć się, że „daktyloskopia” to nie nauka o zjadaniu daktyli. Wspólnie spędzimy czas na ujawnianiu i zabezpieczaniu śladów znalezionych w sali przedszkolnej/szkolnej. „Ujawnianie” oznacza, że dostrzeżemy ślady niewidoczne gołym okiem. „Zabezpieczanie” śladów pozwoli dzieciom zabrać ślady do domu! Dowiemy się, w jaki sposób powstała dziedzina kryminalistyki zwana daktyloskopią oraz jak porównać ze sobą dwa odciski palców. Uczestnicy będą korzystali z pędzli daktyloskopijnych i proszków do ujawniania śladów, aby własne odciski umieścić na specjalnie stworzonym arkuszu daktyloskopijnym.

 


 

Jak żyć higienicznie?
dbam o higienę

Co to jest higiena osobista? To oczywiście codzienne mycie się, ale także mycie rąk przed jedzeniem i zawsze po wyjściu z toalety. Higiena osobista to także mycie zębów i utrzymywanie w czystości innych partii ciała, a także częste zmienianie ubrań oraz ich pranie. Zdajemy jednak sobie sprawę, że może być trudno dbać o higienę, gdy jest się małym dzieckiem! Wtedy największe atrakcje wiążą się z brakiem higieny i szeroko pojętym brudem. Dzieci uwielbiają taplać się w błocie, wchodzić do kałuży albo kłaść się bez mycia i szorowania zębów. Zajęcia będą miały na celu wytłumaczeniu dzieciom, że te udręki wynikają jedynie z rodzicielskiej troski.

 


 

Czy wiesz, co jesz? Odżywianie
część teoretyczna

Jedzenie jest koniecznością, ale zdrowe jedzenie to prawdziwa sztuka. Znamy podstawowe zasady zdrowego odżywiania, ale czy na pewno wiemy, jak zdrowo się odżywiać? Czy naprawdę wiemy, jak powinna wyglądać zdrowa dieta? Na zajęciach dzieci zdobędą wiedzę na temat tego co, kiedy i jak jeść. Spróbują zbudować swoją „Piramidę Zdrowego Żywienia”? Wspólnie zastanowimy się z czego powinno składać się nasze codzienne jedzenie? I jaka jest najlepsza pora na spożywanie posiłków?

 


 

Czy wiesz, co jesz? Odżywianie
część praktyczna

Nasze dzieci coraz częściej jedzą produkty wytworzone przez przemysł, a nie przez naturę. Pełne konserwantów, barwników, ulepszaczy. Do tego są też największymi konsumentami wysokoprzetworzonych przekąsek i słodyczy, które nie zawierają żadnych składników odżywczych, są tylko tłuszczem i cukrem. Głównym celem zajęć jest wykonanie przez dzieci doświadczeń polegających na analizie chemicznej wybranych produktów żywnościowych. Dzięki temu poznają reakcje barwne służące do oznaczania zdrowych składników spożywczych. Określą właściwości tłuszczu, cukrów i witamin, a także innych substancji znajdujących się w niezdrowych produktach. Na koniec wypełniając karty pracy, dzieci same dokonają oceny jakości badanej żywności.