Eksperymentalne poznawanie przyrodniczego świata

Nasze zajęcia poświęcone są najciekawszym zagadnieniom przyrody.

Poruszamy tematy, które ciekawią i bezpośrednio dotyczą przedszkolaków czy uczniów. Wprowadzamy ich w fascynujący świat zwierząt, roślin, grzybów i mikroorganizmów, tłumaczymy “jak działa” wszechświat i człowiek. Uczymy zarówno „jak” oraz „z czego” zbudowany jest otaczający nas świat oraz dlaczego powinniśmy go szanować. Po prostu – zarażamy miłością do przyrody i nauki.


CYKL V

EKSPERYMENTALNE POZNAWANIE PRZYRODNICZEGO ŚWIATA

Co robi chemik w swojej pracy?
laboratorium chemiczne

Nasze pierwsze spotkanie z chemią będzie pełne zabawy i działania. Wykonując samodzielnie eksperymenty chemiczne, poznamy pojęcia: „eksperymentu”, „obserwacji” i „wniosku”. Dowiemy się co to są kwasy, zasady i czym jest skala pH. Poznamy podstawowe sprzęty, jakimi posługują się chemicy w laboratorium. Łącząc ze sobą różne substancje, nauczymy się niezwykle ważnej dla każdego chemika czynności, czyli pipetowania. Dzieci obserwują i biorą aktywny udział w zajęciach pod bacznym okiem edukatora.


 

Ile barw na światło?
ciekawe doświadczenia z optyki

Dzieci podczas samodzielnych obserwacji zbadają podstawowe własności światła – rozszczepienie, dyfrakcję, odbicie, załamanie – wykorzystując w tym celu m.in. laser, lusterka, pryzmaty oraz siatkę dyfrakcyjną. Poznają odpowiedź na odwieczne pytanie: „Dlaczego niebo jest niebieskie?”. Dowiedzą się też jak powstaje chmura, a następnie zobaczą, jak można zrobić ją samodzielnie, wykorzystując do tego ocet i sodę. Wykonanie części eksperymentów w ciemności stworzy niezwykłą atmosferę naukowych poszukiwań.


 

Czy nasze oczy mogą nas oszukać?
zabawy w złudzenia

Złudzenie optyczne to nic innego, jak błędna interpretacja obrazu. Od dawna wiadomo, że „widzimy” mózgiem, a oczy są jedynie narzędziem. To ludzki mózg, który źle odbiera kontrasty, cienie, grę kolorów – popełnia błędy. W efekcie można zobaczyć coś tylko pozornie. Zobaczyć coś, czego tak naprawdę nie ma. Dzieci eksperymentalnie rozszyfrują złudzenia ruchowe, geometryczne i perspektywiczne. A na koniec wykonają sztuczki magiczne! Nie powinno to nikogo dziwić, gdyż największe triki magików są oparte właśnie na iluzji optycznej.

 


 

Powietrze
mieszanina, którą oddychamy

Dzięki uczestnictwu w warsztacie dzieci mogą zrozumieć, czym jest powietrze, jak ważne jest dla życia ludzi i zwierząt. Czym jest wiatr? Czy powietrze można zamknąć? Jaki ma kolor? Jaki zapach? Jaki kształt? Dzięki odpowiednio zaprojektowanym doświadczeniom i zabawom dzieci zyskają wiedzę, aby samodzielnie odpowiedzieć na wszystkie te pytania.

 


 

Woda
odkrywamy jej tajemnice

Czy są dzieci, które nie lubią bawić się wodą? Podczas tych zajęć zabawa i nauka stapiają się w jedno. W zależności od wieku dzieci będziemy wykonywać różnorodne eksperymenty z wodą w roli głównej. Celem zajęć będzie również uświadomienie problemu niedostatku wody pitnej na świecie oraz konieczności oszczędzania wody i niezanieczyszczania jej w codziennym życiu.

 


 

Magnetyzm
wielka siła przyciągania

Magnetyzm to jedna z fascynujących, niewidzialnych gołym okiem sił, które człowiek wykorzystuje na co dzień. Wspólnie spróbujemy tę tajemniczą moc okiełznać: poznać, w jaki sposób działa, zobaczyć ją oraz wywołać przy pomocy odpowiednich doświadczeń. Zbudujemy też własny kompas, aby dowiedzieć się, że cała nasza planeta jest jednym wielkim magnesem. Eksperymentując doświadczymy, że magnesy przyciągają się i odpychają oraz że mają dwa bieguny.

 


 

Jak zbadać wszechświat?
proste i ciekawe doświadczenia astronomiczne

Podczas zajęć spróbujemy w sposób jasny i prosty wyjaśnić to, co z pozoru skomplikowane. Doświadczalnie sprawdzimy naszą wiedzę o gwiazdach, planetach i czarnych dziurach, międzynarodowej stacji kosmicznej i wyprawie na Marsa, teleskopach, sondach i rakietach. W prostych eksperymentach odkryjemy część tajemniczego świata, w którym nasza planeta jest tylko maleńką kropką.

 


 

Dlaczego wybuchają wulkany?
tajemnice siły wulkanów

W Polsce nie ma żadnych czynnych wulkanów. Na pewno nie zmieni się to w ciągu najbliższych tysięcy, a nawet milionów lat. Może to dobrze! Wulkany z ich nieokiełznanymi pokazami ognia i furii są z pewnością najmniej przewidywalnymi z wielu spektakli natury. Podczas zajęć wykonamy eksperyment ukazujący wybuch wulkanu, aby przekonać się, że mogą być zarówno przerażające, jak i fascynujące. Poznamy podwodne wulkany, wyspy wulkaniczne, jeziora kraterowe i góry ognia na innych planetach. Zastanowimy się czy są jakieś pozytywne strony aktywności wulkanicznej.

 


 

Siła naszej planety
katastrofy naturalne

Planeta stale nas zaskakuje. Jej wygląd wciąż się zmienia, powstają nowe krajobrazy, a stare dynamicznie się przekształcają. Podczas zajęć poznamy potężną siłę naszej planety, która zmienia życie ludzi, zwierząt i roślin. Dowiemy się, dlaczego trzęsienia Ziemi, erupcje wulkaniczne i inne katastrofy naturalne występują tam, gdzie występują. Wykonując proste doświadczenia zobaczymy jak powstają góry i trzęsienia Ziemi. Sprawdzimy dlaczego wieżowce nie ponoszą szwanku nawet w wyniku dużych wstrząsów, a niskie domki zostają powalone. Poznamy mechanizmy działania tsunami, wybuchu wulkanu, tornado oraz metody ich prognozowania.

 


 

Układamy prognozę pogody
synoptyk, meteorolog czy pogodynka

W czasie zajęć dzieci poznają podstawowy sprzęt służący do badań meteorologicznych (różne rodzaje termometrów, deszczomierze, wiatromierz, barometr, i higrometr) i samodzielnie wykonują pomiary. Dzięki przenośnym urządzeniom pomiarowym będą sprawdzać aktualną pogodę. Dodatkowo poznają sposoby samej przyrody na przewidywanie nadchodzącej pogody oraz na przechowywanie informacji o warunkach i zjawiskach, które miały miejsce w przeszłości.

 


 

Jak działa dźwięk?
poznajemy świat pełen dźwięków

Podczas zajęć dzieci obserwują zjawiska fizyczne związane z dźwiękiem. Poprzez samodzielne eksperymentowanie dowiedzą się: od czego zależy wysokość dźwięku, czy dźwięk rozchodzi się tylko w powietrzu i jak dociera do naszych uszu. Ponadto odkryją, że nawet przedmioty, które na pierwszy rzut oka nie wyglądają jak instrumenty, mogą się nimi stać dzięki naszej kreatywności.

 


 

Kolory natury
tworzymy paletę z barw przyrody

Natura „maluje” środowisko, które otacza nas swoimi kolorami. Te z kolei zmieniają się z każdym następnym sezonem, od białej zimy poprzez jasną zieleń wiosennych pąków do złotożółtych liści jesienią. Od czerwonych jagód głogu po błękit i fioletowe kwiaty. Samodzielnie wyizolujemy barwniki z roślin i eksperymentalnie sprawdzimy czy w zielonym liściu są jeszcze inne kolory. Utworzymy swój własny zestaw farb z roślin. To będą kolorowe zajęcia!

 


 

Jak rośliny jedzą i piją?
czyli na czym polega samożywność roślin

Podobnie jak w świecie zwierząt, również w świecie roślin panuje duża różnorodność wzakresie sposobów zdobywania pożywienia. Są rośliny spokojne i agresywne, pracowite i pasożytujące, wytrzymałe na głód i bardzo żarłoczne. Na zajęciach dzieci dowiedzą się o różnych sposobach zdobywania pokarmu przez rośliny. Wykonają doświadczenia i przeprowadzą obserwacje mikroskopowe pozwalające zrozumieć mechanizmy potrzebne do wyprodukowania własnego roślinnego pokarmu. Sprawdzimy w jaki sposób woda płynie w drzewie do góry (od korzeni do liści) – wbrew sile grawitacji. Sprawdzimy też na czym polega zjawisko osmozy, efektu kapilarnego i czym jest siła ssąca liści.

 


 

Skąd się bierze woda w kranie?
budujemy oczyszczalnię wody

Woda to podstawa życia. Każdy z nas codziennie styka się w jakiś sposób z wodą. Jest dla nas tak powszechna, że często nie zdajemy sobie sprawy z potrzeby jej ochrony. W trakcie zajęć dzieci zagłębią się w temat wody i jej jakości, poznają główne przyczyny jej zanieczyszczenia. Nauczą się, jak zaobserwować właściwości wody związane z miejscem jej pochodzenia. Będą korzystać z profesjonalnych przyrządów pomiarowych oraz obserwacyjnych. Samodzielnie przygotują preparaty oraz przeprowadzą badania wody. Na koniec dowiedzą się, jak należy zachowywać się przy zbiornikach wodnych.

 


 

Kompostowanie
pozytywne działanie na rzecz środowiska

Jeszcze sto lat temu większość świata nie znała terminu odpady. Składowiska śmieci szkodzą nam i naturze, dlatego musimy tak gospodarować odpadami, by trafiało ich tam jak najmniej. Wiele odpadów możemy samodzielnie przemienić w... nawóz organiczny, który pomaga roślinom. Kompost możemy produkować samodzielnie i nie jest skomplikowane. Trzeba tylko wiedzieć jak. Podczas zajęć dzieci nauczą się prostych zasad, aby samodzielnie segregować odpadki na organicznie i nieorganiczne. Poznają poszczególne etapy procesu tworzenia się naturalnego nawozu. Powąchają świeżej ziemi, a nawet zobaczą i posmakują roślin (ekologicznych), które do budowy swych liści, łodyg i korzeni wykorzystały kompost.

 


 

Jak się robi produkty spożywcze
gospodarstwo rolne

Co dają nam krowy? Czy ziemniaki rosną na drzewach? Z czego powstaje chleb? W czasie tych zajęć, dzieci nie mające na co dzień bezpośredniego kontaktu ze środowiskiem wiejskim zaznajomią się z tradycyjnymi produktami rolniczymi. Będą odkrywać pochodzenie produktów naszej kuchni, a tym samym zasady zdrowej diety. Wyjaśnimy różne procesy m.in przekształcania mleka na ser, jogurt i masło, zboża w mąkę. Podczas zajęć dzieci będą samodzielnie przygotowywać podstawowe produkty żywnościowe.

 


 

Zanieczyszczona planeta
co zanieczyszcza wodę, powietrze i glebę

Ochrona przyrody staje się coraz większym wyzwaniem. Rosnące uprzemysłowienie niesie ze sobą wiele zagrożeń dla środowiska naturalnego. Dlatego bardzo ważna jest edukacja ekologiczna obejmująca problematykę zanieczyszczeń oraz ich szkodliwego oddziaływania na zdrowie ludzi. W trakcie zajęć dzieci, wcielając się w młodych badaczy, samodzielnie wykonają badania i pomiary parametrów obrazujących jakość wód, gleb i powietrza oraz dokonają ich oceny. Dowiedzą się także jak działalność człowieka wpływa na stan ich czystości.

 


 

Maszyny proste w zabawkach
ślizgawki, huśtawki, kołowrotki, wagoniki 

Dzieci otoczone setkami głównie plastikowych zabawek, szybko tracą nimi zainteresowanie. Podczas zajęć chcielibyśmy pokazać, że świetnie i kreatywnie można bawić się wykorzystując najzwyklejsze, dostępne w każdym domu przedmioty. Dzieci samodzielnie zrobią dla siebie wybrane zabawki z papieru, sznurka, opakowań, tkanin wykorzystując wcześniej zdobytą wiedzę o działaniu maszyn prostych.

 


 

Mikroskopowanie
świat w powiększeniu 

Dzieci poznają w praktyce podstawy mikroskopii optycznej, budowę i zasadę działania mikroskopu biologicznego, dowiadują się jak poprawnie prowadzić obserwacje. Podczas zajęć zbierają własne próbki i samodzielnie przygotowują preparaty do obserwacji. Poznają różne techniki obserwacji – jasne pole, ciemne pole, polaryzację prostą oraz zagadnienia obrazowania w mikroskopii (mikrofotografia przyrodnicza).

 


 

Co robi fizyk w swojej pracy?
ciekawe doświadczenia fizyczne 

Codziennie mamy do czynienia z prawami fizyki, nawet wtedy, gdy jesteśmy tego nieświadomi – wiele zjawisk fizycznych otacza nas w życiu codziennym. Dzieci poznają właściwości tych zjawisk wykonując fascynujące eksperymenty z balonami – ulubionymi narzędziami naukowymi każdego małego naukowca. Dowiedzą się m.in., jak zrobić szaszłyk z balona i dlaczego dorosły człowiek może bez obaw usiąść na balonie. Samodzielnie wytworzą ładunki elektryczne na powierzchni balonu, a także odkryją odpowiedź na pytanie: dlaczego samolot nie spada – budując balonowy odrzutowiec.