Przyrodnicza edukacja dla dzieci i młodzieży

Bliski świat zwierząt

Nasze zajęcia poświęcone są najciekawszym zagadnieniom przyrody.

Poruszamy tematy, które ciekawią i bezpośrednio dotyczą przedszkolaków czy uczniów. Wprowadzamy ich w fascynujący świat zwierząt, roślin, grzybów i mikroorganizmów, tłumaczymy “jak działa” wszechświat i człowiek. Uczymy zarówno „jak” oraz „z czego” zbudowany jest otaczający nas świat oraz dlaczego powinniśmy go szanować. Po prostu – zarażamy miłością do przyrody i nauki.

Jak polubić dżdżownice?
poznajemy świat zwierząt żyjących pod ziemią

W zdrowym fragmencie gleby znajdują się miliardy niewidocznych gołym okiem mikroorganizmów, bakterii i grzybów. Żyją w niej również większe zwierzęta, np. nicienie, ślimaki, niesporczaki, skorupiaki. Jednak podczas zajęć przyjrzymy się w szczególności dżdżownicom. Dzieci poznają środowisko naturalne dżdżownic i odpowiedzą na pytanie: dlaczego są takie pożyteczne? Ponadto obejrzą pod lupami żywe okazy, dzięki czemu lepiej zrozumieją wyjątkowość budowy ich ciała, przeanalizują ich ruchy. Stworzymy wspólnie małe siedliska dżdżownic, które umożliwią dzieciom zrozumienie zwyczajów tych zwierząt i ich przydatności w napowietrzaniu gleby oraz rozkładzie resztek organicznych. Wszystko po to, aby docenić te wspaniałe zwierzęta za ich aktywność i pracę.

W krainie motyli
poznajemy świat owadów

Każdy z nas obserwował motyle: czy to w lesie, na łące, czy w ogrodzie. Delikatne, bezbronne i żyją zaledwie kilka dni. Tylko czy tak jest naprawdę? Motyle skrywają wiele tajemnic. Pachną, wydają piskliwe odgłosy, udają drapieżniki albo sprawdzają smak nektaru… nogami. Podczas zajęć dzieci poznają fascynujący świat motyli. Obejrzą kolekcję tych kolorowych owadów poznając przy tym ich budowę. Pod mikroskopem obejrzą fragment skrzydła. Dowiedzą się czym jest „metamorfoza”, po co się odbywa i jak przebiega. Odpowiemy na pytania: jakie motyle migrujące spotykamy w Polsce, jak odróżnić motyla dziennego od ćmy, jaką rolę pełni motyl w przyrodzie.

nimble_asset_Przyroda-I-JA-biedronka-150x150-1
Czy każda biedronka ma kropki?
poznajemy świat owadów

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci ze zwyczajami pospolitej i powszechnie lubianej biedronki. Podczas zajęć dzieci poznają cechy wspólne biedronek i innych chrabąszczy. Dowiadują się jak przebiega cykl rozwojowy biedronki, jak nazywają się poszczególne stadia jej rozwoju i dlaczego jej organizm się zmienia. Po zajęciach dzieci wiedzą, że w Polsce występuje kilkadziesiąt gatunków biedronek, nie wszystkie mają kropki, ale wszystkie są niezwykle pożyteczne!

Małe i pracowite mrówki
poznajemy świat owadów

Mrówki tworzą struktury społeczne, więc kiedy patrzy się czy na pojedynczą robotnicę, czy na całą kolonię tworzącą superorganizm, można dostrzec bardzo ciekawe procesy. Podczas tych zajęć dzieci odkryją prawa rządzące mrowiskiem. Wspólnie zastanowimy się nad podziałem obowiązków rządzących światem mrówek. Na żywo, w formikarium, zobaczymy wielką mrówczą rodzinę. Sprawdzimy jakie prace wykonywane są wewnątrz, a jakie na zewnątrz mrowiska. Aby zrozumieć zasady poruszania się i orientowania w ciemnym mrowisku, wcielimy się w role mrówek podczas zabawy ruchowej. Dzieci przekonają się, że mrówki chowają przed nami wiele tajemnic do odkrycia.

Pracowite pszczoły
poznajemy świat owadów

Początki wspólnej historii człowieka i pszczół sięgają prehistorii. Te małe stworzenia, choć badane i opisywane od wieków, wciąż skrywają wiele tajemnic. Głównym celem zajęć będzie ukazanie dzieciom wyjątkowej roli pszczół w przyrodzie oraz uświadomienie jak wiele im zawdzięczamy. Dowiemy się jak wygląda pszczela rodzina, poznamy rodzaje ulów i ubierzemy się w stój ochronny pszczelarza dowiadując się przy tym na czym polega jego praca. Razem z pszczołą zatańczymy na plastrze miodu, by poznać nazwy miododajnych roślin. Na koniec poznamy smak różnych miodów i stworzymy świecę z naturalnego wosku pszczelego, którą każde dziecko zabierze do domu.

O czym rozmawiają zwierzęta?
poznajemy mowę zwierząt

Co zazwyczaj oznaczają jaskrawe barwy w świecie zwierząt? Które z owadów komunikują się ze sobą za pomocą tańca? Dlaczego niektóre zwierzęta zmieniają kolor? Ciekawe pytania i jeszcze ciekawsze odpowiedzi! Dzieci poznają rodzaje komunikacji w świecie zwierząt. Podczas zajęć wspólnie rozszyfrowujemy zachowania zwierząt i próbujemy je naśladować, a to nie będzie łatwym zadaniem! Poznajemy ptasie trele, wilcze wycie, odgłosy owadów, tańce godowe zwierząt i inne tajniki porozumiewania się zwierząt.

Pająk mój przyjaciel czy wróg?
poznajemy świat pająków

Zajęcia mają na celu oswojenie dzieci z pająkami i ukazanie niezwykle pożytecznej funkcji spełnianej przez te zwierzęta w przyrodzie. Na ogromnej kolekcji okazów zatopionych w żywicy dzieci poznają budowę ciała pająków, aby przekonać się, że są wyjątkowe i wyróżniają się na tle innych zwierząt wieloma cechami. Wspólnie dokonamy porównania przedstawicieli najbardziej popularnych pająków, również tych, które możemy spotkać w naszym otoczeniu. Dzieci dowiedzą się w jaki sposób i w jakim celu pająki tworzą pajęczyny. Poznają najciekawsze techniki łowieckie. Przekonają się jak trudno jest upleść pajęczą sieć i dlaczego jest ona jedynym z najbardziej wytrzymałych i jednocześnie najbardziej elastycznych materiałów występujących w świecie przyrody oraz do czego może być wykorzystywana przez ludzi.

Nietoperz – nocny łowca
poznajemy świat latających ssaków

Dlaczego nietoperze są pożyteczne? Dlaczego powinniśmy traktować je z troską? Zajęcia mają na celu przełamanie niechęci do nietoperzy oraz obalenie mitów związanych z tymi zwierzętami. Dzieciom zostaną przedstawione gatunki nietoperzy występujących we Wrocławiu, jak również te najrzadsze w Polsce. Poznamy rodzaje siedlisk najchętniej zajmowanych przez te zwierzęta oraz kierujące nimi powody. Podczas zajęć wysłuchamy dźwięków wydawanych przez nietoperze i spróbujemy rozpoznać najpopularniejsze gatunki. Wspólna gra zachęci dzieci do zainteresowania się zmysłami tych zwierząt – w szczególności zmysłem echolokacji, który umożliwia polowanie na ćmy po zmierzchu.

Owad – wróg czy przyjaciel człowieka?
poznajemy świat owadów

Dzieci w trakcie zajęć zapoznają się ze światem owadów, które zwykle spotykamy w naszym otoczeniu. Niektóre lubiane, np. motyle, inne mniej – komary… jednak wszystkie potrzebne są przyrodzie! Zajęcia mają na celu ukazanie różnorodności świata owadów przejawiającej się w niesamowitych kształtach, kolorach i rozmiarach. Dzieci będą mogły zaobserwować to z bardzo bliska w trakcie oglądania kolekcji 50 najpopularniejszych owadów! Na zakończenie zajęć będą obserwacje mikroskopowe.

Poznajemy dinozaury
i inne prehistoryczne gady

Ponad dwieście milionów lat temu na naszej planecie pojawiły się olbrzymie gady, nazwane przez naukowców dinozaurami. Gady te panowały na Ziemi bardzo długo, jednak cała wiedza o tych niezwykłych zwierzętach pochodzi z niewielu śladów, jakie pozostawiły one po sobie w różnych zakątkach świata. Podczas zajęć przyjrzymy się fragmentom szkieletów i kościom, aby dowiedzieć się jak wyglądają skamieniałości. Obejrzymy odciski kończyn, aby zrozumieć co jadły i jakie miały zwyczaje? Poznamy różnych przedstawicieli gadów prehistorycznych i wybierzemy swojego ulubionego.

Ślimaki
i inne mięczaki

Ślimaki winniczki poruszają się z prędkością pięciu centymetrów na minutę. Ślimaczy rekordzista pokonuje dystans 50 metrów w jedną godzinę. Niekiedy mogą nas jednak zaskoczyć i poruszać się nawet dwa razy szybciej wykonując tzw. „galop ślimaka”. Ośmiornice mają trzy serca, a małże to jedne z najdłużej żyjących zwierząt na Ziemi. Wiele niezwykłości kryją te niesamowite zwierzęta! Na zajęciach dzieci oglądając żywe okazy pod lupą, poznają budowę ślimaków i innych mięczaków. Zbadają ślimaczą nogę i dowiedzą się jak przy jej pomocy ślimaki potrafią się przemieszczać. Porównując różne muszle poznają najciekawszych przedstawicieli gatunku. Sprawdzą też co kryje się w muszli oraz gdzie na co dzień można spotkać te i inne niezwykłe mięczaki.

Jak się ukryć?
sztuka kamuflażu w świecie zwierząt

Zwierzęta maskują się, by nie dostrzegł ich drapieżnik lub potencjalna ofiara. Ludzie uczą się kamuflażu, natomiast u zwierząt są to cechy wyglądu lub zachowania, które powstały w wyniku milionów lat ewolucji. O tym, że czasem trudno odróżnić zwierzę od otoczenia lub rośliny, przekonamy się na zajęciach poświęconych sztuce kamuflażu. Na żywo obejrzymy prawdziwych mistrzów tej sztuki – patyczaki. Dowiemy się, dlaczego niektóre organizmy muszą się ukrywać oraz w jaki sposób to robią. Porozmawiamy o kameleonie i jego niesamowitych zdolnościach.

Sekretne życie kur
co było pierwsze: jajo czy kura…

Kura, czy może jednak jajko? Zastanawiali się nad tym nie tylko Arystoteles i Platon, ale również setki naukowców i miliony rodziców, którzy nie potrafili odpowiedzieć prawidłowo na to pytanie własnym dzieciom. Podczas zajęć wyjaśnimy tę kwestię i odpowiemy na pytanie, co tak naprawdę pojawiło się jako pierwsze! Dodatkowo dzieci dowiedzą się w jaki sposób powstaje jajko? Ile czasu żyje kura? Ile jaj składa w swoim życiu i czy każda kura w swoim życiu potrzebuje koguta?

Niesamowite mechanizmy obronne u zwierząt
poznajemy najskuteczniejsze sposoby obrony

W jaki sposób zwierzęta reagują w sytuacji zagrożenia? W jaki sposób się bronią? Czy w świecie zwierząt żyją tylko drapieżniki i ich ofiary. Dlaczego jedne zwierzęta wykształciły skuteczne sposoby polowania, a inne wytworzyły najróżniejsze metody, by uniknąć niebezpieczeństwa i by nie zostać zjedzonym? Które zwierzęta wydają bojowe okrzyki, a które podczas ataku ziewają? Dlaczego jaszczurkom odpadają ogony? Tym razem odkryjemy tajniki mechanizmów obronnych zwierząt i przekonamy, że o sukcesie nie decyduje wielkość, a przebiegłość i dostosowanie.

Czy wszystkie zwierzęta widzą to samo?
czyli jak widzą zwierzęta

Może być ślepy jak u kreta, ostry – sokoli, a nawet jak u bazyliszka! O czym mowa? O jednym z podstawowych zmysłów, jakim jest wzrok. To za jego sprawą poznajemy otaczający nas świat. Wiemy w jaki sposób my widzimy, ale czy wiemy w jaki sposób widzą zwierzęta? Czy nasze psy i koty widzą nas tak, jak sobie to wyobrażamy? Czy zwierzęta w ogóle widzą kolory? Używając różnych materiałów i pomocy spróbujemy zobaczyć tym razem świat widziany oczami zwierząt.

Zwierzęta i ich domy
czyli jak mieszkają zwierzęta

Czy każde zwierzę buduje dom? Czy są takie, które noszą go ze sobą? A czy istnieją zwierzęta bezdomne z wyboru? Na zajęciach dowiemy się jakie schronienia mają zwierzęta. Poznamy najciekawsze domy w świecie zwierząt. Będziemy odkrywać nory, dziuple, gawry, barłogi, żeremie, gniazda i inne domowiska zwierząt. Przekonamy się kto jest najlepszym budowniczym wśród zwierząt!

Zwierzęta w mieście
poznajemy dzikie zwierzęta mieszkające w naszej okolicy

W naszej najbliższej okolicy, bez względu na to czy mieszkamy w mieście, czy na wsi, żyje ogromna ilość różnych zwierząt. Często nie zwracamy na nie uwagi, bo są zbyt małe lub zbyt dobrze się przed nami ukrywają. Dzieci podczas zajęć poznają bogactwo zwierzęcego świata żyjącego w naszym bezpośrednim sąsiedztwie. Poznajemy warunki, w jakich te zwierzęta żyją. Dlaczego ten temat jest ważny? We Wrocławiu żyje mnóstwo nieoswojonych zwierząt i nietrudno o spotkanie z nimi. Dlatego dzieci zdobędą przede wszystkim praktyczną wiedzę, jak należy zachować się podczas spotkania z nimi i poznają zasady postępowania z rannymi dzikimi zwierzętami.

Wrocławskie zoo
i jego mieszkańcy

Kto zamieszkuje wrocławski ogród zoologiczny? Kto opiekuje się zwierzętami i czy jest to ciężka praca? Kto nadaje zwierzętom w zoo imiona? Czy różne zwierzęta potrzebują różnych domów? W trakcie zajęć poznamy rolę i znaczenie ogrodów zoologicznych w naszej kulturze oraz ich funkcje poznawcze i edukacyjne. Poznamy różne gatunki rzadkich zwierząt i wyjaśnimy sobie: dlaczego musimy je chronić. A kto zna już top 10 najoryginalniejszych zwierząt naszego zoo, obok których nie powinniśmy przechodzić obojętnie? Wspólnie zastanowimy się, dlaczego ogrody zoologiczne nie podobają się wszystkim i czasem są krytykowane.

Poznajemy świat ptaków
sztuczki i fortele skrzydlatego świata

Podobnie jak my, ludzie, różnimy się od siebie wyglądem, imionami i nazwiskami, tak i ptaki mają swoje nazwy, charakterystyczny wygląd oraz różne zwyczaje. Tańczą w rytm muzyki, rozpoznają własne odbicie w lustrze, rozróżniają ludzkie twarze, „opłakują” zmarłych pobratymców i tworzą istne dzieła sztuki. W trakcie zajęć dzieci poznają różne gatunki ptaków oraz cechy ich budowy zewnętrznej umożliwiające aktywny lot czy przystosowanie do zdobywania pokarmu. Poznajemy życie ptaka od jego narodzin, przez dorastanie, aż po podjęcie niezwykłej jesiennej migracji. Dzieci zobaczą jak wygląda codzienność, która każdego dnia stawia przed ptakami liczne wyzwania. Nauczą się rozpoznawać odgłosy wydawane przez ptaki naszego miasta, a także poznają ich zwyczaje.

Gospodarstwo rolnicze
i jego mieszkańcy

W Polsce jest ponad 1,4 mln gospodarstw rolnych i są one miejscem ciężkiej pracy rolników. Większość z nich od pokoleń uprawia ziemię i hoduje zwierzęta, aby zapewnić wyżywienie sobie i swoim rodzinom. Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z zasadami funkcjonowania gospodarstwa rolnego. Dzieci dowiedzą się skąd pochodzą podstawowe produkty żywnościowe: mleko, jaja, sery, masło, śmietana. Poznają podstawowe i typowe zabudowania gospodarstwa, ich nazwy i funkcje, które pełnią. Poznają też nazwy narzędzi imaszyn niezbędnych dla pracy rolników. Omawiając zwierzęta zamieszkujące gospodarstwa, poznamy historię ich udomowienia przez człowieka.

Życie w stawie – cykl rozwojowy żaby
poznajemy świat płazów

Przy pomocy prostego sprzętu, który ułatwia obserwację (przezroczyste tacki i lupy) dzieci zobaczą ciekawy świat ekosystemu stawu i żyjących tam zwierząt. Wspólnie poznamy zamieszkujące tam płazy, ryby, ptaki i wodne bezkręgowce, a także ich zwyczaje. Dowiemy się, w jakim środowisku żyją te zwierzęta i czy kiedy są małe, to są podobne do swoich rodziców. Posłuchamy odgłosów i sami spróbujemy naśladować niektóre dźwięki. Podczas wspólnej zabawy wokół modelowego stawu, dzieci wyposażone w siateczki, będą szukać ryb, traszek, kijanek i wodnych owadów odkrywając fascynujący świat tego ekosystemu!

Życie w kropli wody
poznajemy świat mikroskopijnych zwierząt

Woda jest niezbędna do życia każdego, nawet najmniejszego organizmu. Wie to każdy z nas. Ale czy na pewno wiemy co się kryje w wodzie? Jedna szklanka wody z jeziora może zawierać miliony mikroskopijnych organizmów zbudowanych wyłącznie z jednej komórki. Są wśród nich zarówno gatunki, które mają stały kształt, jak i takie, które ciągle go zmieniają. Na zajęciach poznamy fascynujący wodny mikroświat. I to samodzielnie! Dzieci przygotują preparaty do obserwacji pod mikroskopem. Dokonując właściwych metod poboru prób, nauczą się rozpoznawania wybranych gatunków organizmów planktonowych, glonów i skorupiaków. Dzięki mikroskopowi będą mogły zaobserwować organizmy, które będą się m.in. poruszały i reagowały na bodźce. Na koniec zajęć wspólnie zastanowimy się jaka jest rola i znaczenie mikroorganizmów w różnych ekosystemach wodnych?

Każdy kiedyś był mały
zwierzęta i ich maleństwa

Ludzie mogą cieszyć się długim i dość beztroskim dzieciństwem. W świecie zwierząt dzieciństwo jest krótkie i pełne niebezpieczeństw, ale zwierzęta- rodzice na różne sposoby starają się zadbać o swoje pociechy. Podczas zajęć dzieci poznają świat młodych. Dowiemy się jak wyglądają dzieci zwierząt? Czy zawsze są podobne do swoich rodziców? Co to jest „metamorfoza”? Poznamy cykle rozwoju wybranych zwierząt. Na koniec odpowiemy na pytania jak bawią się małe borsuki, kto uczy polować małego rysia, jak zwierzęta spędzają lato? Czy mama kaczka wie ile ma dzieci? I czy wilki to troskliwi rodzice?

Kto mieszka pod wodą?
podwodne życie

W czasie zajęć dzieci poznają i obserwują faunę morską dzięki specjalnie przygotowanym słojom obserwacyjnym. Obejrzą krótki film opowiadający o życiu zwierząt w podmorskich głębinach. Dowiedzą się jakie zagrożenia niesie ze sobą zanieczyszczenie wód powierzchniowych. Na koniec postarają się przedstawić bogactwo fauny i flory morskiej we wspólnej pracy plastycznej.

Kto mieszka na rafie koralowej?
podwodne ogrody

W trakcie zajęć, poznamy niezwykłe organizmy budujące najbardziej barwny twór w morzach i oceanach. Na zajęciach poznamy rozmieszczenie raf koralowych na świecie, gatunki zwierząt oraz słownictwo związane z rafami. Sprawdzimy jak słona jest woda w oceanach. Odpowiemy na pytania czy gąbka jest miękka a koral koralowy. Na zakończenie, zainspirowani rafą koralową, postaramy się przedstawić bogactwo fauny i flory morskiej we wspólnej pracy plastycznej.

Żółwie, węże i jaszczurki
poznajemy świat gadów

Gady to gromada zwierząt, które wciąż zadziwiają i zaskakują swoją naturą. Zarówno te żyjące współcześnie, jak i prehistoryczne wzbudzają wiele emocji i wyzwalają ciekawość w ludziach. Na zajęciach o gadach poznamy najciekawszych przedstawicieli tej gromady. Dzieci będą mogły zapoznać się z wylinką węża, zobaczyć z bliska skorupę żółwia, a także dowiedzieć się wielu ciekawostek z życia żółwi. Poznają znaczenie słów: stało i zmiennocieplność oraz dowiedzą się co te pojęcia oznaczają w praktyce dla zwierząt. Odpowiemy na pytania: co było pierwsze, węże czy jaszczurki? Jak długo żyją żółwie? Czy można je wyciągnąć ze skorupy? Czy dinozaur to jaszczurka? Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć podczas zajęć o gadach.

.
Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem
Konfucjusz (Kong Fuzi)